Afgelopen 9 juni hebben de drie Philips-muziekgezelschappen, het Philips Harmonie Orkest o.l.v. Matty Cilissen, het Philips Symfonie Orkest o.l.v. Txemi Etxebarria en het Philips’ Philharmonisch Koor o.l.v. Iassen Raykov, voor een nagenoeg uitverkochte grote zaal in het Muziekgebouw Eindhoven een daverend muzikaal spektakel weten neer te zetten. Voor het laaiend enthousiaste publiek is een bijzondere muzikale reis langs 300 jaar aan Philips-muziek opgevoerd, in wisselende combinaties tussen harmonie- en symfonieorkest en koor. Het gevarieerde programma bestond onder meer uit de imposante hedendaagse compositie A Brussels Requiem van Bert Appermont, het Schicksalslied van Brahms, andere klassieke werken van Puccini, Suppé en Sjostakovitsj, en een gezamenlijk optreden van alle drie de muziekgezelschappen waarbij de triomfmars uit Aida en de bekendste delen uit de Carmina Burana opgevoerd werden. Uiteraard sloot het Philips Harmonie Orkest hun gedeelte af met de Philips Marsch! Zo werd op gepaste wijze afscheid genomen van meer dan honderd jaar steun van Philips, en natuurlijk ons trouwe publiek. Heel veel dank!

Ondanks dat we al 113 jaar bestaan en daarmee het oudje onder de deelnemende verenigingen waren, zijn we juist ook een erg jonge vereniging in de gemiddelde leeftijd der leden. Al helemaal in de recente jaren zijn we zeker uitgebreid met heel veel jonge, enthousiast musicerende leden. Met de afsluiting van steun door Philips, is recentelijk dus ook weer juist heel veel jeugd met hun muzikale steun verwelkomd! Daar was eens te meer blijk van, te zien aan de jeugdige uitstraling die het orkest heeft. Dat is natuurlijk hartstikke mooi; op naar nog veel meer mooie optredens in de komende honderd jaar!

Posted in Concerten on jun 10, 2024